Australien

I'm back!!!
Var ett jäkla bra tag sedan jag skrev här, men känner att nu vill jag göra det igen så ni får lite update vad jag pysslar med down under o såklart det gamla vanliga att titta in o minnas tillbaka.
Iaf backpackar just nu i Australien på ett working holiday visum. Om 2 dagar har det gått en månad, vet inte vad den tiden tog vägen?
Jag drog hit (utan någon som helst resfeber!?) med två goa tjejer jag träffade på ett reseforum, vilket egentligen var en fet chansning men det har funkat så himla bra! *thumbs up*.
Jag fick upp ett stort intresse för Australien i vintras och plötsligt kände jag att jag bara måste åka dit, sen bara körde jag på :) Våran plan var att inte ha någon plan. "Vi kööör ba", har blivit vårt motto. Gillar't. Tycker om att bara ta dagen som den kommer, vilket jag verkligen gör nu.
Senaste månaden då, vi landande (efter ca 40 timmars resande) i Sydney. Jag gillade staden, men trodde kanske att det skulle finnas mer att se där än vad det faktiskt gjorde. Vi såg, självfallet, Operahuset och Harbour bridge. Spenderade lite fin tid på Bondi och Manly beach också, tog färgan till Manly (= underbar utsikt förbi operahuset), blev spammisar på Apple Store (free wifi yoyo), började fixa med bankkonto och tax file nummer samt autralienskt tele nr. Gick runt en del, solade i Hyde Park, besökte botansk trädgård, besökte Darling Harbour på kvällen, firade Louises födelsedag med chips o COLA och festade festade festade :) Vi bodde på bästa hostelet (i Kings Cross.. don't judge) med underbara männsikor. Jag älskar att bo på hostel. I alla fall när folken är bra. Vi körde mycket fyllelekar, beer pong o annat, drack billigt äckelvin, undervisade i svenska språkets fulare ord, lyssnade på squeeze och drog ut ihop. Good times.

Sedan bodde vi en natt hos Louises farmor som bor lite utanför Sydney, sov ut där (vid denna tid hade jag fått en förkylning från hostelet, det gick nå skit där), så det var skönt att sova ut ordentligt. Vi fick god tonfisksallad o drack lite vin. Myste i TV-rummet med lite té och pratade. Dagen efter hängde vi lite vid deras pool, niiiice. Sedan var det dags att lämna Sydney för att ta oss vidare till Brisbane. Med buss. Skulle ta ca 16 timmar, tog 19 eftersom det blev nå fel på bussjäveln. Utvilad och glad (not) kom vi tillslut fram till staden jag är i nu, Brisbane. Som jag förövrigt gillar mer än Sydney. Härligare stämning här på nå vis, och mindre japaner/kineser. Missförstå inte, jag gillar dem, men man tror att man kommit till Peking när man egentligen kommit till Sydney, vilket jag inte hade förväntat mig. Mycket varmare här, dock FÖR varmt (enligt mig) mellan 11-14 när solen steker på, då är det skuggan som gäller. Och sommaren har inte ens börjat här!!?
I Brisbane då, vi har besökt banken x antal gånger för att få våra bankkort (detta har varit en kamp, orkar inte ens gå in på det). Vi bad dem skicka korten till en bank i Brisbane istället, då vi redan väntat mer än vad vi egentligen skulle behöva och ville i Sydney på korten. Nu 3 v senare har vi ännu inte fått dem, skulle tagit 5 dagar egetnligen. Vår plan är nu att tracka banken med telefonsamtal tills vi får korten.
Nog om tråkigheter, detta har bland annat hänt i Brisbane:
* Hängt en hel del i South Bank, trevligt område med en konstgjord sandstrand o pool mitt i stan. Jag och kidsen har badat glatt där i.
* Fick jobb av en slump, tänkte jag kunde testa på det, slutade samma dag.
* Fått gratisdrinkar av anledningen att man är svensk
* Vann lite cash i en vadslagning, pingisduell mellan mig o en engelsman
* Åkte på ett slags zoo där jag fick hålla i en koala!!! Så underbart! Och umgås med tama kängurur! Drömmen! Klappa, mata och ja..gosa med dem, fina djur!
* Bott på hemskt hostel i en vecka där jag bla delat rum med en extremt högljudd snarkande kines och en gubbe på 60+
* Böt hostel, gick från att må illa när jag öppnade kylskåpet till att plöstligt kunna chilla i en jacuzzi efter lite pingis/basket/biljard spel.
* Tog bussen till Surfers Paradise i Gold Cost. Mäktig sandstrand! Vi kom dit vid 9.30 och då var det redan stekvarmt! Åt frukost på stranden och från ingenstans kom fem fulla/bakfulla australiensare nerkraschande (bokstavligt talat) på vår plats på stranden. Kanske inte bästa intrycket när de bla bet på våra tår och ville följa med på toaletten.. Haha efter flera försök att ignorera dem gick dem tillslut. Gees. Stora vågor där och jag kände mig som ett barn när jag simmade med i dem, kanonkul.
* Efter Surfers tog vi oss en liten bit utanför stan för att titta på bil där. Två supertrevliga svenska tjejer skulle sälja den, en Nissan van från 80-talet. Haha perfekt. Tjejerna hade fixat en hel del saker på vanen (byte av bla batteri och fläktrem) vilket gjorde att vi blev mer lockade att köpa den. Vi vill ju ge oss ut på en roadtrip så småning om så det var väl lika bra att dra och titta på den. Vi sa att vi skulle fundera sedan tog dem med oss ut på en liten utflykt på ett litet berg. Vi spanade efter valar när vi gick dit, tydligen ska det finnas gott om dem där, jag såg dock ingen. Fin utsikt.
* Dagen efter bestämde vi oss för att köpa vanen sedan åkte vi ner dagen efter och hämtade den, och jag fick för första gången köra på vänster sida vägen, koncentrationen var hög och det gick oväntat bra faktiskt!
* Hade stora problem att få i backen när vi var tvungen att backa vid hostelet, en kille kom och plöstligt från att bara vara vi tre på plasten kom 12 killar från ingenstans (!!!) och hjälpes åt att trycka bak bilen, haha vår lilla bil!! Såg sjukt ku
* Åkte till Ikea, åt svensk mat, köpte lösgodis och älgar pasta och köpte behövliga saker till bilen.
* Besökte botanisk trädgård
* "Flyttade" in i ett kollektivboende med 5 assköna australiensare (Louise känner en av dem).
* Festat!!! Love it. Australiensarna kan verkligen det här med att festa! Gick ut själv en gång med folk från hostelet, tjejkväll en kväll med australiensare, en annan gång bara vi tre på "The Valley" för att sedan möta upp Louises kompisar, hem till några australienasre för att sedan dra ut o dansa och denna helg har det varit BBQ fest i fredags och igår, lördag, festade vi där vi bor nu med massa skönt folk för att sedan dra ut på club igen (hård natt/morgon). Älskar att träffa nya männsikor! Alla australiensare vi mött har varit astrevliga! Sen gör ju accenten sitt också, looove it ;)
* Höll nästan på att glömma taxiresan hem fråm cluben i lördags, LEGENDARISK! Sprutandes vatten, flygandes pizza, sjukt mycket skatt, förstörd taxidörr.. Och allt inom loppet av 20 minuter.. Haha what to say.

Hmm ja, det var lite om vad som hänt, får se hur pass mycket jag lyckas hålla reseskrivandet vid liv, men nån gång då och då ska jag allt kunna uppdatera lite :) Så kika in igen? Puss!

Snabbt bild urval från Sydney:

På väg att landa i Sydney!
Allt som behövs i handbagaget: pass och Marabou!!!! (Bye bye god choklad....)
 Fötterna och vaderna var svullna i typ 3 dagar efter flygresan...

Botanska trädgården i Sydney var superfin

Darling harbour
Bild från taket av vårt hostel, fin utsikt!
Bondi beach!!!!!! Första strand dagen i Aussie
Fotat från färgan på väg hem från Manly beach
 Lite random bilder från vårt hostel- Märke upp vinet så ingen skulle ta det "Swedish house bitches"- den blev dock stulen ändå -_-

Någon hade kul med min kamera när jag inte visste om det........
Paol- saknad!
Beer pong <3
Vinnarna av Beer pong

Skulle vilja lägga upp lite filmer, kanske kommer.

Bilder från Brisbane kommer så småning om! :) Puss!

Gina Tricot

Hittade en underbar topp och bälte till bra pris inne på Gina för ett tag sen :D

Musiktips

17-åriga YOHIO kommer från Sundsvall och har slagit stort i Japan. Jag tycker han är en GRYM gitarrist och artist med stor talang trots sin unga ålder. Och jag inspireras av, och beundrar människor (speciellt unga) som inte är rädda att gå sin egen väg, trots skitsnack från andra.

Enda låten med engelsk text (om ni inte vill ge er på att försöka förstå japanska):

Paketet jag fick hem från Kan Dee Shop, http://www.kandeeshop.se/sv/ innehöll det här underbara linnet :D Detta är min 4:e beställning därifrån. Har blivit lika nöjd varje gång och jag skulle på riktigt kunna köpa ALLT från shopen!

Lite kallt med shorts nu ja.. Men tycker det passar perfekt till ett par shorts med hög midja :) Längtar till värmen!   Får bli svarta stuprörsjeansen till, som vanligt, sålänge.

In the making

Fick ju nyligen hem ett paket från Kan Dee Shop. (http://www.kandeeshop.se/sv/) Det innehöll bla smycken och smyckesdelar. Så nu har jag gjort 2 armband av delarna +att jag hade sönder ett gammalt armband som jag tog silverpärlor av. Blev nöjd och jag tycker det är kul att få hitta på egna idéer och sedan verkligen göra något av dem. Sista armbandet gjorde jag i somras men det gick sönder och har nu lagat det igen :)

Grönan i sommar it is!!!!!! <3

London

Här är lite av de saker jag köpte från min vistelse I London (inlägget nedan) :) Allt utom det sista halsbandet hittade jag på fantastiska Portobello Road. Sista halsbandet hittade jag inne på Claires :) Kompassen är min favorit! :)

Eurotrip part 1- London!

Nu så är det väl ändå dags för mig att skriva lite om tågluffen jag var ute på med Carro. Precis en månad, som backpackers, blev det. Det blev den bästa resan jag någonsin gjort! Vi började med att flyga till vår första destination, London. Tredje gången gillt. Är totalt förälskad i den staden!

30 augusti
Flög från Västerås flygplats 14.30. Framme på vårat vandrarhem någongång vid 18-19 tiden. Vi bodde undefär 15 minuter med tunnebana från centrum. Hälsade på våra rumsamrater som bara visade sig bara vara killar. Kan säga att vi var lagom skeptiska. Efter 6 dagar i London ville inte skiljas från killarna, som visade sig vara hur underbara som helst och blev våra vänner.

Iaf, den dagen hann vi ju inte så mycket. Åkte tunnelbana in mer mot centrum för att leta middag, slutade med att vi hamnade på Donken. (Senare visade det sig att världens bästa Kinarestaurang låg 5 min gång från vårt boende).

31 augusti
Dags för sevärdheter! Soligt och fint och vi var två rejält taggade tjejer! Spanade in London Eye, Big Ben, Houses of parlament, kyrkan Westminister Abbey... Sedan satte vi in riktingen mot underbara St James Park! Älskar den parken. På vägen dit köpte vi picknick och ta med oss. Vi spenderade timmar där, njöt i solen och somnade nästan.. Träffade på söta tama ekorrar och matade ankor. Sedan vidare mot Buckingham Palace.
Hann även med Piccadillly Circus och sedan in i en stor spelhall där vi skulle testa på ett dansspel. Gick på skit då vi av misstag råkade välja "expert".. Jaja, spelade lite basket istället, kul!

När vi sedan skulle leta matställe kom vi in på en stor gata där de tydligen en gång om året har något som kallas "skyride" där tusetals människor cyklar ner för hela gatan, som är avspärrad. Var tom en polishelikopter i luften. Vi stannade såklart till och tittade på alla glada cyklister. Vissa hade klätt ut sig lite, vissa spelade musik från sina cyklar. Haha kul grej!

Efter maten fixade vi till oss och gick ut. Blev "indragna" på två clubar kring Piccadilly Circus som var totalt värdelösa! Buhu.. åkte bussen hem igen.

1 september
Idag begav vi oss till Notting Hill för att gå på Portobello Road. ÄLSKAR den marknaden. Älskar antika, udda och gamla grejer! Gick även in på "Notting Hill Bookshop", bokhandeln som är med i filmen :)
Sedan vidare med buss till... ABBEY ROAD! Lycka! Äntligen fick jag för första gången komma dit! Försökte när jag var där med klassen men ingen annan ville med då :P Det var så kul att få se övergångsstället i verkligheten! Haha att man kan bli så glad över lite mark egentligen?

Den kvällen tog 3 av killarna med oss ut, vi hade ju berättat för dem att kvällen innan sög. De frågade då vad vi ville gå till för typ av ställe. Ett stort ställe med dansgolv, pop/rock musik svarade vi, och stället de tog oss till kunde på riktigt inte bli bättre! Det var perfekt. Två våningar, nedre plan spelades mer pop/house musik, tog man trappan upp fick man höra ett liveband som enbart spelade rock!! I'm in heaven! Blev en riktigt kul kväll! Även det stället låg vid Piccadilly Circus, O'Niels hette det, kan varmt rekommendera det!

2 september
Startade dagen med att ta oss till St Pauls Cathedral, låg ett litet "técafé" precis bredvid så där slog vi oss ner och beställde "The perfect afternoon tea". Mums! Åh jag har blivit helt såld på te det senaste året!
Sedan tunnelbanan mot Tower of Bridge, åkte för långt och hamnade i en läskig förort, åt Fish n chips på ett skumt ställe och blev sedan rädda för att vi skulle bli magsjuka, begav oss snabbt till T-banan igen och hittade rätt den här gången. Hade efter bron tänkt ta oss till Piccadilly Circus igen, eftersom en som vi bodde med tipsat om att det skulle vara ett stort performance där. Men det blev inte så eftersom vi trodde att vi inte skulle hinna, senare visade det sig att det hade hållit på hela kvällen.. Jaja men vi hade kul ändå. Vi tog en promenad tillsammans med vår rumskompis Pedro längst Themsen. Tog oss till Waterloo-området, tittade in Shakespears Globe och fotade Big Ben, London Eye och Themsen i kvällsljuset. Störttrevligt :)

Den kvällen tog vi en powernap med hjälp av en sko och hängde sedan i vandrarhemmets kök (=the place to be). Hade hur kul som helst, belv bjudna på champange av nån liten trevlig fransman, en kille bjöd på dansuppvisning och lite andra galenskaper hände. Blev lite FÖR sent i säng den natten så vi bestämde oss för att flytta på vårat planerade Maddame Tussauds besök en dag och sov istället!

3 september
Besökte Trafalgar Squere. Min favoritplats nr 1 i London! De hade en tillställning där för Paralympics vilket gjorde att jag aldrig kunde klättra upp på favvoplatsen, Nelsonkolonnen :(
Men jag var glad för det! Solen sken och jag åt en underbar vegetarisk lasagne på en mysig pub.
Sedan T-banan i riktning Hard Rock Café! På vägen dit gick vi förbi en "sidogata" där vi automatisk tittade in. Fick se en jäkla massa paparazzifotografer. Jag var bara tvungen att gå fram och fråga "who are you waiting for?" Fick svaret "Prins Harry". OMG haha! Så där blev vi ståendes i ca 40 min innan prinsen kom. Haha vi kunde bara inte missa den här chansen! Det hela var en tillställning som hette "Well Child Award" och vi fick även se några andra känisar på röda mattan. Älskar när det händer såna här oförutsägbara saker! Sedan gick vi då till Hard Rock Café och Shopen. Kul att se alla grejer de har! Efter det utförde vi ett kort Yoga och meditationspass i Hyde Park som ligger precis brevid. Träffade återigen på massa söta tama ekorrar.

Hann även med Harrods den dagen, bara en snabbvisit. Flott! Från lyx till budget begav vi oss till Primark på Oxford Street! Som "tur" var hade vi bara typ 1 timme på oss där. Hittade en massa fina kläder/skor/accesoarer så handlade lite, men var ju tvungen att tänka på tyngden och platsen i min rygga. Chillade på vårat boende den kvällen.

4 september
Sista dagen i London. Åkte till Buckingham Palace för att se vaktbytet 11.00, har nog aldrig sett så mycket turister på ett och samma ställe innan! Vi kom lite sent, men det gjorde tydligen inte så mycket, vi såg inte ett skit haha. Fick se en parad med orkester och hästar iaf. Det var nästan FÖR mycket folk där!

Sedan åkte vi till Maddame Tussauds. Åt en underbar god lunch och världens godaste glass innan vi gick in. BROWNIEGLASS! MMMMM! :D Hade köpt biljett innan resan på nätet så vi var inne i MT på 5 minuter. Har varit där en gång förut, men det är ju kul för de uppdaterar ju dockorna hela tiden. Roligast var att få "träffa" Johnny Depp (min Gud), Beatles och kungafamiljen haha! Fast alla är ju såklert kul att se. Jag och Carro hade jättekul därinne! Sedan gick vi igenom skräckkammaren och åkte tåget genom Londons historia och avslutade det hela med att köpa chokladdoppade jordgubbar!

Efter detta tog vi en 5 min kort promenad till Baker Street. Jag ville in i "London Beatles Store" där de har en massa coola Beatles grejer till salu. Allt från T-shirts till Jukeboxar! Sedan nästan granne ligger "The Sherlock Holmes Museum" där vi var in. Coolt ställe!

Sedan vidare till "The Sherlock Holmes Restaurant" där mamma tipsat oss om att dricka "Shandy", en typ av sötare öl. Det var ganska gott och stället var jättemysigt och typiskt engelskt.

På kvällen var det bara att packa ryggsäcken. Blev en liten "avskedsfest" med killarna och biljardspel. Vi bestämde oss för att dygna den natten, eftersom vår taxi skulle avgå 4.30 mot tågstationen.

London var HELT underbart! Vi var båda helnöjda. Allt får toppbetyg :)

Det var London det.. nu far resan vidare!

Julgalan 2012

Har varit på en trevlig julgalan i Falun med Carro! :) Åkte främst dit för att se Loreen och hon var gryyyyym! Kul att få höra gossarna i E.M.D igen också. Peter Jöback, Lisa Miskovsky mfl var också kul att höra, för att inte tala om Lasse Berghagens version av Petters "såklart".

Efter spektaklet högg jag och Carro glatt in på efterrättsborden (hade ju varit julbord innan konserten som vi inte kände för att betala 500 extra för). Ingen märkte ju något så wtf? Smaskens! ;)

Sedan lockade bra musik oss till att festa med ett 100-tal glada och överförfriskade 40+are som gärna visade upp sina allra bästa dansmoves de kört med sedan 80-talet. Partyyy? Nja... hade behövt ett par drinkar där men skulle köra hem. Haha vi hade en rikigt rolig kväll i alla fall! :)

Bilderna blev sådär...
Fullsatt!

Några av artisterna i ett medley
Fina dekorerade lokaler

En bra start på dagen..

...är att få hem roliga paket! Det här fick jag hem idag, kanske visar upp innehållet vid ett annat tillfälle. Som ett barn på julafton :)

Det har ju inte hänt så mycket i min blogg på senaste, har ju varit ute å tågluffat och grejer. Så jag har massa jag vill skriva här! Det kommer snart :)

ATL

Snart dags för All Time Low att släppa nytt. Superfärsk låt finns att lyssna in här: http://www.altpress.com/features/entry/song_premiere_all_time_low_for_baltimore

Många riktigt bra band släpper skiva i höst, det är väl det som man ser fram emot nu i höst... All Time Low, Green Day, Muse, Killers... mfl!

Sedan har jag ju en riktigt stor grej att se fram emot också som jag just nu har i tankarna hela tiden- resan som jag och Carro ska fara iväg på, på torsdag! Längtar som faen! Det blir en tågluff i Europa i en månad. Ska åka lite hit å dit, men vi har ändå förbestämt ganska mycket. Hoppas det blir gryyymt. Ska väl försöka få iväg något blogginlägg, beror på hur bra Internet kommer vara :) Pepp pepp pepp! :D

Places I want to visit, part II

KROATIEN

Kroatien fick jag plötsligt upp ögonen för tidigare i år. Just för att landet verkar ha en fantastisk natur vilket lockar mig väldigt mycket. Speciellt Kroatiens öar verkar underbara! Maten har jag hört inte är så vidare speciell men för mig är den inte så noga, bara jag inte blir magsjuk ;) Blir nog inte att åka dit på ett bra tag, men om/när jag gör det känner jag för kombinerat sol/äventyrs semester. :)

Vattenfall i Kroatien.
Forsränning kanske vore nått? :)

Style by Tyra

Hanna tipsade om Style by Tyras rea (thank you ;). Så passade på och klickade hem lite fint. Allt för strax under 200:-. Blev en del tatueringar, är väldigt sugen på att göra en för har en del idéer.. Blir kul att testa lite sålänge :)

Places I want to visit, part I

Platser i världen jag vill besöka helt enkelt. Har mååånga ställen kvar så varför inte göra en slags lista? :D

Först ut: Paris!

Romantik. Mode. Konst. Maten... Ja, och så vidare. Måste-se-stad.

Det jag vill bevittna/göra i Paris:

♥ Eiffeltornet (!)

Hela vägen upp!

♥ Louvren

♥ Triumphbågen

♥ Äta en fet jävla baguette!

Listan kan göras lång :) Därför sätter jag punkt här.

2-0

Idag spelade Barcelona en vänskapsmatch mot Manchester United. I GÖTEBORG! Där hade jag gärna varit. Men istället befann jag mig på jobbet. Lyckades få min rast lagomt till första halvlek, lite tack vare en snäll arbetssledare ;) Iaf, matchen blev tyvärr lite småseg..men Barcelona vann ju efter straffar, 2-0. Grymt! Vill så gärna se Barca spela på riktigt! Hemmaplan hade varit kul. Blir nog förhoppningsvis så nångång :)